Już po raz trzeci Fundacja Przyjaźni Ludzi i Zwierząt CZE-NE-KA wraz z działającym w jej ramach Zespołem Tańca Historycznego CHOREA ANTIQUA mają zaszczyt zaprosić do wzięcia udziału w pięknym przedsięwzięciu jakim jest organizowany przez nas kolejny III MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL POLONEZA w Polsce.

W tym Roku partnerem naszych działań jest Centralna Biblioteka Rolnicza i tam będzie miał miejsce niedzielny przegląd i konkurs. Tegoroczna edycja Festiwalu odbędzie się w dniach 10-11 czerwca br.; w Płocku (sobota 10.06) i w Warszawie (niedziela 11.06).

Patronat medialny objęły: Polskie Radio RDC Radio dla Ciebie, portal”wolnasobota.. Honorowy patronat na Festiwalem objął Burmistrz Śródmieścia, JE Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Republiki Białoruś w Rzeczypospolitej Polskiej Pan Aleksandr Averyanov 

Celem Festiwalu jest pokazanie ponadczasowego piękna  Poloneza, podziwianego do dnia dzisiejszego. Organizując Festiwal chcemy promować dawną kulturę polską, naszą tożsamość i  polskie dziedzictwo narodowe i historyczne.

Pragniemy  ukazać na jednej scenie amatorskie( i nie tylko) zespoły muzyczne oraz artystów z polski i zagranicy, którzy występując w jednej z trzech kategorii: instrumentalnej, tanecznej oraz wokalnej, zaprezentują poloneza z tych właśnie trzech perspektyw.

Oczekujemy około 180 wykonawców ( w ubiegłym roku gościliśmy 168 osób).

Uroczyste rozpoczęcie części konkursowej odbędzie się 11 czerwca br. o godz. 12:00 w Centralnej Bibliotece Rolniczej ul Krakowskie Przedmieście 66.

W jury konkursu zasiądą m.in. prezenterka TV, Kawaler Orderu Uśmiechu, Pani Zofia Czernicka, Wojciech Giczkowski - krytyk teatralny i muzyczny „Teatr dla Was”, redaktor Jadwiga Trusz i Mirosław Perzyński.

Całość poprowadzi znakomity konferansjer i aktor Wojciech Olszański

Po ubiegłorocznym sukcesie akcji „flash mob” organizowanej wspólnie z Przewozami Regionalnymi „Pociąg do Poloneza” na trasie Warszawa – Łódź – Warszawa, postanowiliśmy w tym roku odwiedzić Płock w jego 780 rocznicę lokacji.  Nieformalna stolica Polski w okresie rozbicia dzielnicowego, przepięknie położona, nazywana „Atenami nad Wisłą” jak najbardziej predestynuje to miasto do przeprowadzenia jednego dnia Festiwalu. W Płocku działa też najstarszy zespół dziecięcy Harcerski Zespół Pieśni i Tańca „Dzieci Płocka” im. Druha Wacława Milke, który będzie nas gościł pierwszego dnia Festiwalu, a w niedzielę zatańczy w Warszawie.

Na nasz wybór Płocka jako miasta, w którym odbędzie się pierwszy dzień naszej imprezy, wpłynęła również niezwykła gościnność i zaangażowanie w promocję Płocka, pana Czesława Krakowskiego, właściciela Hotelu „Płock”. Kolejnym sponsorem Festiwalu jest mieszkaniec Płocka,  wieloletni właściciel Firmy PHU Wojciech Pięta, który wsparł Fundację finansowo oraz Firma Aries Power Equipment Sp. z o.o Generalny Dystrybutor w Polsce Honda Power Equipment, która wspiera nas od wielu lat

 

    Polonez jest zaliczany do polskich tańców narodowych. Powstał on na przełomie XVI i XVII wieku. Jego pierwowzorem był taniec ludowy występujący pod różnymi nazwami takimi  jak: chodzony, pieszy, łażony, chmielowy, gęsi. Trudno wyobrazić sobie polski dwór królewski czy szlachecki bez tańca. Uatrakcyjniał on życie szlachty, a żadna huczna zabawa nie mogła się bez niego odbyć. Tańczono wszędzie, od dworu królewskiego, przez dwory magnackie, szlacheckie, bogate domy mieszczańskie, a nawet karczmy. Podstawą każdego balu były tańce, a otwierał je polonez. Na dworach polskich polonez stanowił element ceremoniału. Był paradą szlachty przed monarchą. Tańczony na rozpoczęcie balów podobnie jak obecnie dla podkreślenia ich uroczystego charakteru. W XVIII dotarł na paryskie salony, a nawet na dwór królewski.

Książe Kazimierz Nestor Sapieha pisał z Paryża, że „tańczono go w strojach polskich, nie całkiem podobnych do naszych, ale …ładnych” Tam też zaczęto określać go z francuska  danse polonaise, czyli taniec polski. Tańce przychodziły i odchodziły, a polonez królował…. Maria Ludwika Gonzaga, żona dwóch królów polskich, Władysława IV i Jana Kazimierza, stwierdziła „ Nie znam tańca, który by tak uprzejmość, powagę i przyjemność razem łączył”

Wielki kompozytor epoki baroku Jerzy Filip Teleman w liście do Jana Sebastiana Bacha pisał, że ”polska pieśń zdoła cały świat porwać do tańca”

Okres największej popularności poloneza przypada na czas zaborów. To właśnie polonez, zarówno jako muzyka i taniec, stał się spoiwem narodu. To w tym okresie najpiękniejsze polonezy tworzył Fryderyk Chopin. Pierwszy utwór muzyczny jego autorstwa to Polonez g-moll (w 1817r) Polonezy komponował także Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko (w „Halce”, „Strasznym Dworze”, „Hrabinie”) Karol Kurpiński w wodewilu ”Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale” ( premiera w Warszawie 16.06.1816r) Polonez zagościł również na kartach epokowych dzieł literackich jak „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza.

„Poloneza czas zacząć. - Podkomorzy rusza

I z lekka zarzuciwszy wyloty kontusza,

I wąsa podkręcając, podał rękę Zosi,

I skłoniwszy się grzecznie, w pierwszą parę prosi.

Za Podkomorzym szereg w pary się gromadzi;

Dano hasło, zaczęto taniec - on prowadzi.

(…)

I szły pary po parach hucznie i wesoło,

Rozkręcało się, znowu skręcało się koło,

Jak wąż olbrzymi, w tysiąc łamiący się zwojów;

Mieni się cętkowata, różna barwa strojów

Damskich, pańskich, żołnierskich, jak łuska błyszcząca,

Wyzłocona promieńmi zachodniego słońca

I odbita o ciemne murawy węzgłowia.

Wre taniec, brzmi muzyka, oklaski i zdrowia!”

  1. Mickiewicz, „Pan Tadeusz”

Blog Categories